Vissa rutiner & "måsten" är bra för rehabilitering!


Vilken dag vi haft! Det vackra vinterlandskapet har visat sig från sin absolut bästa sida med gnistrande vita vidder och snötäckt bebyggelse och natur. Det i kombination med strålande solsken och blå himmel är en oslagbar batteriladdare.

Nytt projekt för idag var att prova in Mr B's kapson och ta ut honom i paddocken med longergjorden för första gången - check! Däremot hade vi problem med longeringen... Banan var inte plogad, men vi gjorde ett tappert försök. Men när han för tredje gången tyckte det var roligare att meja ner mig i den halvmeter höga snön så tränade vi lite "backa" och "stopp" istället (som han är duktig på nu), så han lyckades med nåt innan vi avslutade och gick in igen. Imorgon jobbar vi nog i hagen istället.

Att jobba med B är viktigt. Eller, rättare sagt, att jobba eller pyssla med samtliga våra djur är viktigt och meningsfullt! Just nu har jag svårt med människor, särskilt om det är fler än tre på en gång. Jag vet att det är övergående och att det inte är sån jag är egentligen, men det är ändå svårt och frustrerande. Då känns det extra viktigt att ändå interagera med en annan individ, att sätta rimliga och framförallt nåbara mål för dagen. Dessutom håller rutinerna kring djuren igång mig, både kroppsligt och mentalt. När det gäller dagliga rutiner kring mig själv är det lätt att hoppa över och prioritera bort, men med djuren MÅSTE de genomföras! De är beroende av mig/oss, och vi är skyldiga att se till att de blir tillgodosedda. Vissa uppgifter går att skjuta på, andra inte.

I naturen, med djuren hittar jag lugn och inspiration. Jag tankar på energi och får träning kroppsligt och mentalt. Men framförallt, jag får en fantastisk kontakt och insikt i en annan individs inre, en som jag verkligen måste förtjäna tilliten hos.

Även dagar som idag är bra, trots att allt inte går perfekt enligt planen. Om man bara lyssnar och försöker förstå så inser man när man måste byta spår och prova något annat. 

Kan man annat än att känna en stor ödmjukhet för detta stora djur som så tydligt kommunicerar om vi bara lyssnar?
- Jag vill inte arbeta under tvång, vi ska ha roligt tillsammans!



Kommentarer