Jag äger rätten till min kropp!

Jag och INGEN annan!

För någon vecka sedan fick jag förfrågan av en kvinna (som jag inte känner, bara träffat ytligt genom mitt yrke) om jag som kraftigt överviktig vill ha hennes hjälp med att ”få ordning på mitt liv och mina matvanor”, kortfattat ville hon bli min coach? Jag tackade vänligt men väldigt bestämt nej, för jag fungerar som så att jag själv ber om hjälp ifall det känns intressant.
Den här lilla oförargliga incidenten satte igång en ganska lång och faktiskt komplicerad tankeprocess hos mig. Jag har inget problem med min övervikt, tvärt om faktiskt Jag har helt andra problem jag jobbar med på daglig basis, saker jag prioriterar mycket, mycket högre än att bli av med några extrakilon.

Vem annan än jag själv har rätt att tala om för mig att jag behöver gå ned i vikt?
Jag är någon decimeter kortare än det kvinnliga idealet.
Jag är definitivt ett helt gäng tum bredare än det kvinnliga idealet, och det både lite här och lite där.
Och visst väger jag betydligt mer än idealet för ett långt och hälsosamt liv.
Skulle jag vara lyckligare än nu om jag matchade idealet med min kropp – NEJ!
Jag har provat några gånger med både dieter och olika träningsformer, och det gör mig i längden bara olycklig, deprimerad och allmänt miserabel – och dessutom blir jag en pina för mina närmaste! Inte värt uppoffringarna på en fläck!

DÄREMOT… Att ändra livsstil på sina egna villkor, för att man vill och verkligen är motiverad och hittar ett bra och sunt sätt som verkligen passar en själv till 110%, då kan det fungera. Det kräver dock ett liv som i övrigt är i balans, att man har det mentala på plats och att man mår så pass bra psykiskt att man kan ta de eventuella bakslag som kommer längs vägen, för det är ju där det gör skillnad! Det spelar ingen roll hur bra coach du har längs vägen om du själv inte är med på resan
– eller hur?

Nyckeln i ett välmående för framtiden ligger inte i ett hälsosamt leverne och en vältränad kropp, utan den hittar du i att acceptera den du är idag och bejaka dig som du är precis här och nu. Dina starka sidor och attribut kan du ytterligare förstärka och utveckla, och de svagare kan du jobba med så du antingen förändrar eller förbättrar. Din kropp, din hälsa – du bestämmer vad som är sunt just för dig!

Jag är en helvetes bra kvinna och jag duger precis som den jag är här och nu! Tycker någon att jag är fet och för bred över rumpan så får det vara så – det är fortfarande MIN rumpa och ingen annans!
Så alla ni vackra, underbara, fantastiska, talangfulla, kreativa, ödmjuka och ruskigt underskattade runda goa kvinnor (och män för den delen) där ute – sträck på er i all er härlighet och våga ta för er för livet är fantastiskt om man bara vågar ge sig hän!

Tack för ordet!


Kommentarer